Anna-Karin och Ivar diskuterar intervjun med ärkebiskopen Martin Modéus i Svt:s 30 minuter. Kan man tro på Jesus återuppståndelse? Jungfrufödseln? Vilka gränser finns för materialismen?
Tack Anna-Karin och Ivar för julhälsningen! Vill passa på att tipsa er om (kanske särskilt dig Ivar) om Oxfords matematikprofessor emeritus John Lennox böcker och Youtube-videor. Han driver tesen att striden inte står mellan tro och vetenskap utan mellan teism och ateism. Det finns t ex nämligen gott om Nobelpristagare i de vetenskapliga disciplinerna som är Gudstroende, ja som till och med omfamnar de gamla fundamenten i den kristna tron såsom Jesu jungfrufödelse, hans fysiska uppståndelse m.m.
Mycket intressant och oerhört viktiga frågor i en tid då materialism växer sig allt starkare på bekostnad av andlighet. Det finns ingen motsättning mellan tro och vetande vilket så väl uttryckes av solfysikern Eric Priest som skriver; ”Both are concerned with a Search for Truth. But they ask different questions about the nature of reality: Science asks How and Theology asks Why? ”. Fysik hjälper oss inte att förstå eller förklara ett skeende utan för att förutse skeenden och ge oss en bild av hur naturen hänger ihop. Framför allt många astrofysiker gör denna uppdelning mellan tro och vetande genom att själva bekänna sig till den kristna tron. Vår kunskap bygger inte bara på empiriska data. Begrepp som skönhet och godhet liksom platonsk kärlek går inte att beskriva genom fysikaliska formler utan är abstrakta begrepp som inte kan beskrivas matematiskt. Däremot kan vi förutse skeenden och beskriva universum genom matematik. Matematik är det språk genom vilket vi kan förstå universum eftersom vi själva är en del av universum.
Diskussionen om enhet och kontinuitet i samband med boken Själens inre exil är poddens största behållning. En verklig aha upplevelse.
Jag tror att detta med att man får en religiös upplevelse eller inte är en följd av hur man är strukturerad rent mentalt. Jag själv är tydligen ganska simpelt uppbyggd. Jag tror inte ett vitten på vare sig någon gud eller söner eller heliga andar. Det där är fantasier som uppstod i en liten ökenstam för 4000 år sedan. Däremot är jag historiskt intresserad och läser det gamla testamentet med stort intresse. Jag uppskattar också mycket den kristna kulturen som genomsyrat vårt samhälle, och skulle man se till mina gärningar, så tror jag att jag skulle framstå som lika god kristen som många troende.
Intressant! Jag förstår dock inte vad vi skulle behöva en Gud till? De tankar ni beskriver, de värderingar ni har, förmåga att uppleva magi eller konkret erfara något, förmåga att göra gott eller inte, att tvivla på sig själv eller inte, allt detta kan vi göra utan att tro på en Gud. Och enligt min tro, utan att Gud finns. Kanske jag är för begränsad i mitt förstånd?
Det var länge sedan jag hörde så intressanta reflektioner i denna podd, så tack, äntligen. nu förstår jag att referenserna till den kristna religionen hörde julen till, men kunde ändå inte låta bli att också känna igen referenser till religionen islam. Och drog mig samtidigt till minnes poddens uttalat okristliga förhållningssätt till palestinier, där det inte bara finns muslimer utan också kristna som lider under en annan religions ockupation och förtryck, nämligen judendomen. jag har svårt att förstå hur någon kan benämna sig själv som kristen som kört poddar i två, tre veckor i allt annat än kristlig kärlek.
Jag håller inte med er i ert resonemang. Det är ingen upplevelse att tro på Jesu uppståndelse! Uppståndelse från det döda är omöjlig! Det är inte reduktionism att avfärda tro! Meningen med livet är att överleva! Existentiella frågor är bara en förhoppning!Vetenskap är och kommer att förbli en approximation men den fungerar!
Tror du att det du uttrycker är något en fri person presterar (t ex det du skriver om mening) eller tror du det är att jämföra med tarmens exkrementer?
Tack Anna-Karin och Ivar för julhälsningen! Vill passa på att tipsa er om (kanske särskilt dig Ivar) om Oxfords matematikprofessor emeritus John Lennox böcker och Youtube-videor. Han driver tesen att striden inte står mellan tro och vetenskap utan mellan teism och ateism. Det finns t ex nämligen gott om Nobelpristagare i de vetenskapliga disciplinerna som är Gudstroende, ja som till och med omfamnar de gamla fundamenten i den kristna tron såsom Jesu jungfrufödelse, hans fysiska uppståndelse m.m.
God jul!
Mycket intressant och oerhört viktiga frågor i en tid då materialism växer sig allt starkare på bekostnad av andlighet. Det finns ingen motsättning mellan tro och vetande vilket så väl uttryckes av solfysikern Eric Priest som skriver; ”Both are concerned with a Search for Truth. But they ask different questions about the nature of reality: Science asks How and Theology asks Why? ”. Fysik hjälper oss inte att förstå eller förklara ett skeende utan för att förutse skeenden och ge oss en bild av hur naturen hänger ihop. Framför allt många astrofysiker gör denna uppdelning mellan tro och vetande genom att själva bekänna sig till den kristna tron. Vår kunskap bygger inte bara på empiriska data. Begrepp som skönhet och godhet liksom platonsk kärlek går inte att beskriva genom fysikaliska formler utan är abstrakta begrepp som inte kan beskrivas matematiskt. Däremot kan vi förutse skeenden och beskriva universum genom matematik. Matematik är det språk genom vilket vi kan förstå universum eftersom vi själva är en del av universum.
Diskussionen om enhet och kontinuitet i samband med boken Själens inre exil är poddens största behållning. En verklig aha upplevelse.
Om man tro på en Gud som är upphovet till denna värld, varför skulle Jesus - Gud i människogestalt - uppståndelse vara så svårt att tro på?
Jag tror att detta med att man får en religiös upplevelse eller inte är en följd av hur man är strukturerad rent mentalt. Jag själv är tydligen ganska simpelt uppbyggd. Jag tror inte ett vitten på vare sig någon gud eller söner eller heliga andar. Det där är fantasier som uppstod i en liten ökenstam för 4000 år sedan. Däremot är jag historiskt intresserad och läser det gamla testamentet med stort intresse. Jag uppskattar också mycket den kristna kulturen som genomsyrat vårt samhälle, och skulle man se till mina gärningar, så tror jag att jag skulle framstå som lika god kristen som många troende.
Intressant! Jag förstår dock inte vad vi skulle behöva en Gud till? De tankar ni beskriver, de värderingar ni har, förmåga att uppleva magi eller konkret erfara något, förmåga att göra gott eller inte, att tvivla på sig själv eller inte, allt detta kan vi göra utan att tro på en Gud. Och enligt min tro, utan att Gud finns. Kanske jag är för begränsad i mitt förstånd?
Det var länge sedan jag hörde så intressanta reflektioner i denna podd, så tack, äntligen. nu förstår jag att referenserna till den kristna religionen hörde julen till, men kunde ändå inte låta bli att också känna igen referenser till religionen islam. Och drog mig samtidigt till minnes poddens uttalat okristliga förhållningssätt till palestinier, där det inte bara finns muslimer utan också kristna som lider under en annan religions ockupation och förtryck, nämligen judendomen. jag har svårt att förstå hur någon kan benämna sig själv som kristen som kört poddar i två, tre veckor i allt annat än kristlig kärlek.
God jul & en god fortsättning till er alla
Jag håller inte med er i ert resonemang. Det är ingen upplevelse att tro på Jesu uppståndelse! Uppståndelse från det döda är omöjlig! Det är inte reduktionism att avfärda tro! Meningen med livet är att överleva! Existentiella frågor är bara en förhoppning!Vetenskap är och kommer att förbli en approximation men den fungerar!
Tror du att det du uttrycker är något en fri person presterar (t ex det du skriver om mening) eller tror du det är att jämföra med tarmens exkrementer?
Förstår nog inte vad du menar !
Vill gärna läsa transkriberingar, men inte lyssna på ännu fler appar. Verkar omöjligt. Hur gör man? Bästa hälsningar, nina.lekander@icloud.com
Vad i helvete betyder "jag lackar"? Hälsningar fran Utlandssvensk
Betyder ungefär jag blir sur, jag orkar inte