I en ny bok – Dumbing down – visar dagens poddgäster, forskarna Magnus Henrekson och Johan Wennström, hur postmodern pedagogik och marknadisering samverkat till att försämra den svenska skolan.
Mycket bra och intressant samtal, men som gymnasielärare kan jag bli oerhört trött på fördomen om lärare. Inte minst hur låg vår kompetens är. När jag sökte till gymnasielärarprogrammet på Gbg universitet fanns det 10 platser (då fanns inte alla små högskolor) med ingångsämne samhällskunskap. Det var totalt 1660 sökande(!). Det låga antalet byggde på att staten styrde utifrån arbetsmarknaden. Jag kom alltså in. Inte på mina höga betyg (4,86) utan på högskoleprovet (1,8). Det populäraste ämnet har länge varit samhällskunskap (och historia). Det är alltså väldigt svårt att komma in på universiteten, men de små obskyra högskolorna plockar in ett stort antal - långt fler än vad som behövs. Sedan organiseras inte skolan utifrån möjlig ämneskompetens. Jag har först läst 5 år (Sam och Rel). Därutöver har jag läst till (på deltid) motsvarande 2 år (bl.a. undervisningsbehörig i historia). Trots 7 års studier är jag egentligen inte behörig SO-lärare på 7-9. Jag har inte geografi! Det är absurt att ha blockämnen som SO och NO. De nyare lärarna har behörighet men, låga ämneskunskaper. Förr var det adjunkter på såväl 7-9 som gymnasiet. Denna galna organisation är också en orsak till bristande kunskaper hos eleverna. Jag möter elever som inte har någon historisk referensram. Helt ofattbart ibland. Jag har t o m mött elever på gy som inte hittar Sverige på en världskarta. Svenskfödda elever!
I övrigt har ni helt rätt; ”flumskolan/söka egen kunskap/forska”, kommunaliseringen (ren katastrof!) och marknadsskolan har förstört skolan. Men, lägg till New public management, glada entreprenör och skolledning utan skolkunskaper så är det gott nog att vi ”dåliga” lärare ändå ”producerar” elever med goda kunskaper! Jag älskar att undervisa (har ständiga genomgångar) och att möta elever. Jag hatar okunniga, outbildade kommunpolitiker och den inkompetenta förvaltningen!
Mycket bra och intressant samtal, men som gymnasielärare kan jag bli oerhört trött på fördomen om lärare. Inte minst hur låg vår kompetens är. När jag sökte till gymnasielärarprogrammet på Gbg universitet fanns det 10 platser (då fanns inte alla små högskolor) med ingångsämne samhällskunskap. Det var totalt 1660 sökande(!). Det låga antalet byggde på att staten styrde utifrån arbetsmarknaden. Jag kom alltså in. Inte på mina höga betyg (4,86) utan på högskoleprovet (1,8). Det populäraste ämnet har länge varit samhällskunskap (och historia). Det är alltså väldigt svårt att komma in på universiteten, men de små obskyra högskolorna plockar in ett stort antal - långt fler än vad som behövs. Sedan organiseras inte skolan utifrån möjlig ämneskompetens. Jag har först läst 5 år (Sam och Rel). Därutöver har jag läst till (på deltid) motsvarande 2 år (bl.a. undervisningsbehörig i historia). Trots 7 års studier är jag egentligen inte behörig SO-lärare på 7-9. Jag har inte geografi! Det är absurt att ha blockämnen som SO och NO. De nyare lärarna har behörighet men, låga ämneskunskaper. Förr var det adjunkter på såväl 7-9 som gymnasiet. Denna galna organisation är också en orsak till bristande kunskaper hos eleverna. Jag möter elever som inte har någon historisk referensram. Helt ofattbart ibland. Jag har t o m mött elever på gy som inte hittar Sverige på en världskarta. Svenskfödda elever!
I övrigt har ni helt rätt; ”flumskolan/söka egen kunskap/forska”, kommunaliseringen (ren katastrof!) och marknadsskolan har förstört skolan. Men, lägg till New public management, glada entreprenör och skolledning utan skolkunskaper så är det gott nog att vi ”dåliga” lärare ändå ”producerar” elever med goda kunskaper! Jag älskar att undervisa (har ständiga genomgångar) och att möta elever. Jag hatar okunniga, outbildade kommunpolitiker och den inkompetenta förvaltningen!
Läs gärna artikeln av Isak Skogstad -- mycket bra! https://www.di.se/debatt/debatt-lagg-ned-lararutbildningen/