Joakim Malmström är Skolverkets nye generaldirektör. I en intervju berättar han om sin plan för en omstart – med fokus på lärarens auktoritet och mindre ideologi. Kan en ”myndighetsnörd” lyckas?
En fantastisk intervju med Skolverkets nye generaldirektör. Tack, Anna-Karin Wyndhamn för din precision i att sätta fingret på de största problemen som Skolverkets aktivistiska tjänstemän skapat på senare tid. Bred och djup kunskap på området - imponerande, och förhoppningsvis inspirerande för nye GDn!
Nedanstående citat hämtat direkt ur A-KW´s text får mig att tänka på Kina, Mao Tse Tung (ja på den tiden skrev man hans namn så) och kulturrevolutionen. Man sa - "Låt hundra blommor blomma". Tanken var att alla idéer skulle få komma till tals. När man så identifierat dissidenter så gjorde man sig av med dessa. Hoppas resultatet inte blir detsamma på skolverket.
Citat:
"Malmströms nya råd ska inte utgöra en ”ekokammare”, det betonar generaldirektören flera gånger. Även de som är ”genuint kritiska till var Skolverket befinner sig idag” ska finnas representerade och de ska uppmuntras att tala fritt i rådet. Kritik ska uttryckligen välkomnas. Det ska sätta stopp för misstankar om bias".
Slut på citat.
Jag vågar inte ha några synpunkter på GD´n och hans ambitioner. Det låter bra med "lärarens auktoritet och mindre ideologi". Men jag är som vanligt orolig för "den djupa (S)taten". Senast åskådliggjord genom lärarfackets inställning till den sk. "Angiverilagen", där man uttryckligen uppmanar sina medlemmar att strunta i lagen. Samt erbjuda juridisk hjälp till den lärare som kommer att bryta mot denna lag.
Om nu GD´n genomför ett "paradigmskifte" för ett större fokus på kunskap och mindre ideologi, vad kommer då att ske? Kommer lärarkåren, som lojala tjänstemän, att rätta in sig i ledet? Eller kommer man att hänvisa till sin "Värdegrund" och motsätta sig förändringar?
Tack Anna-Karin för en mycket väl genomtänkt intervju med svar som ger hopp för svensk skola. En myndighet med en enorm övertalighet vad gäller personal och där personal förutom att göra 550 filmer som sedan avpublicerats även framtagit en kurs i normkritik, maktanalys, intersektionalitet och queerteori måste vara väldigt tung att få på rätt köl igen men Joakim Malmström tycks vara rätt person för detta. Det kan inte vara skolans uppgift att driva de tre stora utmaningar som nämns i intervjun; könsbundna studie- och yrkesval, mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld. Skolans uppgift är att förmedla objektiv kunskap inom sina ämnesområden. Baskunskaperna hjälper sedan eleverna att själva välja sin ideologiska väg. Ideologiska intresseorganisationer som t.ex. RFSL har liksom genusvetare inget med skolans undervisning att göra. Ideologisk eller politisk påverkan ska inte finnas i skolan.
En fantastisk intervju med Skolverkets nye generaldirektör. Tack, Anna-Karin Wyndhamn för din precision i att sätta fingret på de största problemen som Skolverkets aktivistiska tjänstemän skapat på senare tid. Bred och djup kunskap på området - imponerande, och förhoppningsvis inspirerande för nye GDn!
Stort tack!
Nedanstående citat hämtat direkt ur A-KW´s text får mig att tänka på Kina, Mao Tse Tung (ja på den tiden skrev man hans namn så) och kulturrevolutionen. Man sa - "Låt hundra blommor blomma". Tanken var att alla idéer skulle få komma till tals. När man så identifierat dissidenter så gjorde man sig av med dessa. Hoppas resultatet inte blir detsamma på skolverket.
Citat:
"Malmströms nya råd ska inte utgöra en ”ekokammare”, det betonar generaldirektören flera gånger. Även de som är ”genuint kritiska till var Skolverket befinner sig idag” ska finnas representerade och de ska uppmuntras att tala fritt i rådet. Kritik ska uttryckligen välkomnas. Det ska sätta stopp för misstankar om bias".
Slut på citat.
Jag vågar inte ha några synpunkter på GD´n och hans ambitioner. Det låter bra med "lärarens auktoritet och mindre ideologi". Men jag är som vanligt orolig för "den djupa (S)taten". Senast åskådliggjord genom lärarfackets inställning till den sk. "Angiverilagen", där man uttryckligen uppmanar sina medlemmar att strunta i lagen. Samt erbjuda juridisk hjälp till den lärare som kommer att bryta mot denna lag.
Om nu GD´n genomför ett "paradigmskifte" för ett större fokus på kunskap och mindre ideologi, vad kommer då att ske? Kommer lärarkåren, som lojala tjänstemän, att rätta in sig i ledet? Eller kommer man att hänvisa till sin "Värdegrund" och motsätta sig förändringar?
Håller med. Det finns en uppenbar risk att lärare istället för skolverkets direktiv följer sin egen ideologi. Detsamma gäller inom skolverket.
Tack Anna-Karin för en mycket väl genomtänkt intervju med svar som ger hopp för svensk skola. En myndighet med en enorm övertalighet vad gäller personal och där personal förutom att göra 550 filmer som sedan avpublicerats även framtagit en kurs i normkritik, maktanalys, intersektionalitet och queerteori måste vara väldigt tung att få på rätt köl igen men Joakim Malmström tycks vara rätt person för detta. Det kan inte vara skolans uppgift att driva de tre stora utmaningar som nämns i intervjun; könsbundna studie- och yrkesval, mäns våld mot kvinnor och hedersrelaterat våld. Skolans uppgift är att förmedla objektiv kunskap inom sina ämnesområden. Baskunskaperna hjälper sedan eleverna att själva välja sin ideologiska väg. Ideologiska intresseorganisationer som t.ex. RFSL har liksom genusvetare inget med skolans undervisning att göra. Ideologisk eller politisk påverkan ska inte finnas i skolan.