I veckans avsnitt utforskar Anna-Karin och Ivar hur woke kapitalism påverkar allt från företag till individers rättigheter och frihet. Vi tar avstamp i ett samtal mellan Jordan B. Peterson och Robby Starbuck, där de bland annat diskuterar hur "woke kapitalism" förvrider företag och alienerar dem från deras kundbas. Med exempel som John Deere, Bud light och Harley-Davidson utforskar vi hur företag hamnat i konflikt med sina egna kunder – och varför de väljer att göra det.
I USA har Robby Starbuck tagit kampen mot woke kapitalism till en helt ny nivå. Genom strategiskt arbete och fokus på företagens ekonomiska intressen har han lyckats vända flera bolag bort från ideologiska agendor. Hans metod bygger på att noggrant kartlägga företagens beslut och skapa riktad konsumentkritik som tvingar bolagen att ta ställning inför sina egna kundbaser. Vad kan vi lära av hans tillvägagångssätt? Kan det överföras till en svensk kontext?
Prenumerera eller stötta Rak höger
I takt med att fler blir betalande prenumeranter har Rak höger kunnat expandera med fler skribenter och mer innehåll. Vi får inget presstöd, vi tar inte emot pengar från någon intresseorganisation eller lobbygrupp. Det är endast tack vare er prenumeranter vi kan fortsätta vara självständiga röster i en konform samtid. Så stort tack för att ni är med, utan er hade det inget av detta varit möjligt.
Den som vill stötta oss på andra sätt än genom en prenumeration får gärna göra det med Swish, Plusgiro, Bankgiro, Paypal eller Donorbox.
Swishnummer: 123-027 60 89
Plusgiro: 198 08 62-5
Bankgiro: 5808-1837
Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)
Share this post