Anna-Karin och Ivar pratar om det senaste PISA-resultatet. Varför pratar ingen om att det mesta av försämringen förklaras av att andelen invandrarelever ökat över tid?
Det är nästan omöjligt att direkt dra några säkra slutsatser vad gäller Sveriges resultat i senaste Pisa-undersökningen speciellt då det genetiska arvet till mycket stor del bestämmer en människas egenskaper och intelligens. Gissningar och spekulationer frodas därför. Två slutsatser ligger ändå nära till hands, dels nivågruppering inom årskurser, vilket ni så riktigt nämnde, och dels Pisa-chefen Andreas Schleichers slutsats att den svenska skolan behöver mer disciplin. Sen kan man hoppas att politiker inte lägger sig i allt för mycket i skolans arbete. En misslyckad skola beror till stor del på ideologiska experiment vilket inte gärna sen erkännes av politiker. Detta såg vi vid 2020 års Pisa-undersökning där resultaten polerades genom att plocka bort en stor del av de utrikesfödda elevernas resultat. Det är rena baskunskaper som ska läras ut i skolan, hur man knyter skorna eller byter proppar är en uppgift för föräldrarna att lära ut.
Har länge tänkt i de banorna..Statistik baserat på vad? Har även tänkt..Kan det vara så enkelt att fler har invandrat till Sverige o därmed sämre förutsättningar att tillgodose sig studierna i svenska skolor? Näää inte kan det väl vara så enkelt?? Kan jag verkligen vara så mycket klokare än de som gör dessa undersökningar?
Det är så befriande att ni tar upp detta. Ni tittar på saker rätt okomplicerat. Det funkar för min hjärna. Tack för bra påpekanden..om o om igen.
På 4:ans nyhetsmorgon fick Thomas Bodström och aftonbladets Zina Al-Dewany tala om anledningen till de dåliga skolresultat och hur man fixar till dem. Anledningen till de dåliga resultaten är friskolornas vinsuttag. Giriga ägare ger dåliga ekonomiska möjligheter för friskolan att bedriva god undervisning men det påverkar även resultaten i kommunala skolor som p.g.a att friskolorna tar resurser från dem även de får svårt att bekosta god undervisning.
Det ska bli intressant att följa om S med hjälp av media kan få medborgare att tro på deras simpla förklaringar.
Jag har undervisat i både kommunala och vinstdrivande skolor och tror inte att det är så enkelt att problemet är pengar. I ett klassrum är det nödvändigaste en tavla att skriva på, böcker för eleverna att läsa, bra pedagogik, läxor och disciplin. Thomas Bodström och Zina Al-Dewany är inte lärare utan styrs ideologiskt.
Det är nästan omöjligt att direkt dra några säkra slutsatser vad gäller Sveriges resultat i senaste Pisa-undersökningen speciellt då det genetiska arvet till mycket stor del bestämmer en människas egenskaper och intelligens. Gissningar och spekulationer frodas därför. Två slutsatser ligger ändå nära till hands, dels nivågruppering inom årskurser, vilket ni så riktigt nämnde, och dels Pisa-chefen Andreas Schleichers slutsats att den svenska skolan behöver mer disciplin. Sen kan man hoppas att politiker inte lägger sig i allt för mycket i skolans arbete. En misslyckad skola beror till stor del på ideologiska experiment vilket inte gärna sen erkännes av politiker. Detta såg vi vid 2020 års Pisa-undersökning där resultaten polerades genom att plocka bort en stor del av de utrikesfödda elevernas resultat. Det är rena baskunskaper som ska läras ut i skolan, hur man knyter skorna eller byter proppar är en uppgift för föräldrarna att lära ut.
Har länge tänkt i de banorna..Statistik baserat på vad? Har även tänkt..Kan det vara så enkelt att fler har invandrat till Sverige o därmed sämre förutsättningar att tillgodose sig studierna i svenska skolor? Näää inte kan det väl vara så enkelt?? Kan jag verkligen vara så mycket klokare än de som gör dessa undersökningar?
Det är så befriande att ni tar upp detta. Ni tittar på saker rätt okomplicerat. Det funkar för min hjärna. Tack för bra påpekanden..om o om igen.
På 4:ans nyhetsmorgon fick Thomas Bodström och aftonbladets Zina Al-Dewany tala om anledningen till de dåliga skolresultat och hur man fixar till dem. Anledningen till de dåliga resultaten är friskolornas vinsuttag. Giriga ägare ger dåliga ekonomiska möjligheter för friskolan att bedriva god undervisning men det påverkar även resultaten i kommunala skolor som p.g.a att friskolorna tar resurser från dem även de får svårt att bekosta god undervisning.
Det ska bli intressant att följa om S med hjälp av media kan få medborgare att tro på deras simpla förklaringar.
Jag har undervisat i både kommunala och vinstdrivande skolor och tror inte att det är så enkelt att problemet är pengar. I ett klassrum är det nödvändigaste en tavla att skriva på, böcker för eleverna att läsa, bra pedagogik, läxor och disciplin. Thomas Bodström och Zina Al-Dewany är inte lärare utan styrs ideologiskt.
- I ett annat avsnitt kan vi diskutera om medeltiden verkligen var mörk.
- Ja men då måste vi läsa en bok och jag tycker att vi ska dricka soda istället.
Mitt i prick! Jag skrattade i alla fall.