”Var konkreta, var generösa." Så löd UKÄ:s instruktion till lärosätena, i utredningen om hoten mot akademisk frihet. Men svaren de fått är ingetdera. Utredningen riskerar därför att bli undermålig.
Svenska universitet har blivit en tummelplats för dem, som inte klarar eller orkar att ta sig därifrån. Lägg ner hälften av de samhällsvetenskapliga fakulteterna och en tredjedel av den humanistiska - ingen kommer att märka skillnaden. Satsa pengarna på naturvetenskap och teknologi med praktisk tillämpning och reducera antalet studenter.
De humanistiska ämnena är de viktigaste vi har, men vi behöver färre på universitetsnivå och endast de som håller hög kvalitet, inte alla varianter och blandningar (som cross-, multi- etc.). Istället skulle vi kunna omvandla våra högskolor till yrkesutbildningar, även för att öka statusen för hantverksyrken. Det är orimligt att staten betalar för tusentals medelmåttiga akademiker på universitet och högskolor när vanligt folk inte ens kan hitta en rörmokare de har råd med.
Synnerligen dåligt av UKÄ att vända sig till universitetens ledning och inte direkt till forskare och lärare vid universiteten. Konkurrensen om bidrag är hård och lärosätena vill framställa sig som politiskt korrekta undersåtar. Det hela tycks vara en dialog mellan, å ena sidan, en byråkratisk administration vid UHÄ, å den andra, den byråkratiska HR administrationen ivrigt påhejad av universitetets ledning. Frågan om akademisk frihet är inte bara mycket viktig att belysa utan helt avgörande om vi, i Sverige, ska ha forskning och utbildning värt namnet. UKÄs undersökningen ska givetvis inte passera de grupper som medvetet begränsar den akademiska friheten utan ges anonymt direkt till forskare och lärare som själva upplever censur och den begränsade akademiska friheten. Avskaffa f.ö. den enhet som tar emot anmälningar om diskriminering, trakasseri och kränkning, liksom de omfattande styrdokument om likabehandling, jämställdhet och hållbarhet. Om en elev känner sig orättvist behandlad så kan han eller hon vända sig direkt till prefekten eller studierektor. Identitetspolitik, aktivism och cancelkultur har överhuvudtaget ingen plats i våra lärosäten. Ideologiskt styrd forskning och undervisning har vi sett nog av i diktaturer.
Detta är utmärkt. Kolla min kommentar på läckan: "Anna-Karin Wyndhamn levererar en utmärkt analys. 'Svårnavigerade studentärenden' är en växande del av verkligheten vi upplever som lärare. Det leder i sin tur till anmälningar som sedan används för att avlägsna oönskade personer i verksamheten (Cancelkultur), det vill säga de som har andra värderingar än ledningen. Detta blir farligt när hela organisationer lutar åt Woke. Att UKÄ utreder detta problem är bra och borde ha gjorts för många år sedan. Intervjuer med utvalda personer är bra, men en 'remissrunda där respektive universitet redogör för det lokala läget' kommer troligen inte att ge något eftersom alla lärosäten kommer att säga att det inte finns något problem just hos dem. Det som kännetecknar Woke-inriktade lärosäten är att kollegiet av professorer isoleras från ledningen. De kännetecknas också av att de alltid föredrar 'interna utredningar'. Det är detta UKÄ bör kolla på. Cole har rätt i att forskningen hotas av 'expansionen av universitetens byråkratier', vilket också gör universiteten mindre effektiva och mer slösaktiga med skattemedel. Reducera administrationen med 50% och lägg denna närmare forskarna."
Svenska universitet har blivit en tummelplats för dem, som inte klarar eller orkar att ta sig därifrån. Lägg ner hälften av de samhällsvetenskapliga fakulteterna och en tredjedel av den humanistiska - ingen kommer att märka skillnaden. Satsa pengarna på naturvetenskap och teknologi med praktisk tillämpning och reducera antalet studenter.
De humanistiska ämnena är de viktigaste vi har, men vi behöver färre på universitetsnivå och endast de som håller hög kvalitet, inte alla varianter och blandningar (som cross-, multi- etc.). Istället skulle vi kunna omvandla våra högskolor till yrkesutbildningar, även för att öka statusen för hantverksyrken. Det är orimligt att staten betalar för tusentals medelmåttiga akademiker på universitet och högskolor när vanligt folk inte ens kan hitta en rörmokare de har råd med.
Synnerligen dåligt av UKÄ att vända sig till universitetens ledning och inte direkt till forskare och lärare vid universiteten. Konkurrensen om bidrag är hård och lärosätena vill framställa sig som politiskt korrekta undersåtar. Det hela tycks vara en dialog mellan, å ena sidan, en byråkratisk administration vid UHÄ, å den andra, den byråkratiska HR administrationen ivrigt påhejad av universitetets ledning. Frågan om akademisk frihet är inte bara mycket viktig att belysa utan helt avgörande om vi, i Sverige, ska ha forskning och utbildning värt namnet. UKÄs undersökningen ska givetvis inte passera de grupper som medvetet begränsar den akademiska friheten utan ges anonymt direkt till forskare och lärare som själva upplever censur och den begränsade akademiska friheten. Avskaffa f.ö. den enhet som tar emot anmälningar om diskriminering, trakasseri och kränkning, liksom de omfattande styrdokument om likabehandling, jämställdhet och hållbarhet. Om en elev känner sig orättvist behandlad så kan han eller hon vända sig direkt till prefekten eller studierektor. Identitetspolitik, aktivism och cancelkultur har överhuvudtaget ingen plats i våra lärosäten. Ideologiskt styrd forskning och undervisning har vi sett nog av i diktaturer.
Detta är utmärkt. Kolla min kommentar på läckan: "Anna-Karin Wyndhamn levererar en utmärkt analys. 'Svårnavigerade studentärenden' är en växande del av verkligheten vi upplever som lärare. Det leder i sin tur till anmälningar som sedan används för att avlägsna oönskade personer i verksamheten (Cancelkultur), det vill säga de som har andra värderingar än ledningen. Detta blir farligt när hela organisationer lutar åt Woke. Att UKÄ utreder detta problem är bra och borde ha gjorts för många år sedan. Intervjuer med utvalda personer är bra, men en 'remissrunda där respektive universitet redogör för det lokala läget' kommer troligen inte att ge något eftersom alla lärosäten kommer att säga att det inte finns något problem just hos dem. Det som kännetecknar Woke-inriktade lärosäten är att kollegiet av professorer isoleras från ledningen. De kännetecknas också av att de alltid föredrar 'interna utredningar'. Det är detta UKÄ bör kolla på. Cole har rätt i att forskningen hotas av 'expansionen av universitetens byråkratier', vilket också gör universiteten mindre effektiva och mer slösaktiga med skattemedel. Reducera administrationen med 50% och lägg denna närmare forskarna."
De onödigas och de mediokras sammansvärjning, var rädd om dig Anna Karin!
Det sluttande planet....
Tack Anna Karin för denna
upplysande och intressanta
text!