29 Comments

Tack för denna text och allt du skrivit om skolan! Jag tror att normkritiken är riktigt förrädisk. Att lära unga killar och tjejer med utländskt påbrå att de är förtryckta och inte har samma chanser som andra är destruktivt för alla, men särskilt för unga killar som söker en identitet. I värsta fall legitimerar det kriminalitet. Gängkriminella brukar förklara sitt val med att ”i orten är man chanslös, så jag plockade upp en pistol”. Också ett sätt att göra ”motstånd” mot de rasistiska strukturerna. Dessa troper har länge ekat i amerikansk gangsterrap och gör det nu i svensk dito, självklart påhejade av vänstern revolutionsromantiker som gärna ser en blivande Che Guevara i varje ”rappare” som nyss släppts från en SiS-institution. Skolan bör i stället så klart bjuda in till gemensamma normer och värderingar, och markera mot de anti-sociala eller hedersförtryckande. Så lär vi unga att alla har samma chans att lyckas om man lägger manken till och att varje individ har rätt att bedömas på egna meriter, inte grupptillhörighet. Men då måste vi våga definiera vad samhället står för, vilka våra demokratiska och mellanmänskliga normer ska vara. Det uppdraget verkar Skolverket ha avsagt sig helt.

Expand full comment

Hej Richard! Tack för läsning och kommentar! Jag, håller med dig: det är en kostsam och farlig flört med destruktiva krafter. Jag har tidigare skrivit om den slags romantisering av utanförskap, alternativa identiteter och avståndstagande från det gemensamma. Kanske kan denna krönika intressera dig: https://www.gp.se/ledare/svenska-forskare-legitimerar-f%C3%B6rortens-v%C3%A5ldsverkare-1.71861060 Trevlig helg!

Expand full comment

Tack för tipset! Ett nöje att läsa någon formulera något man själv funderat på så mycket bättre än en själv :) Tänker på det jag läst och hört om skolor som lyckats väl i utsatta områden i USA och Storbritannien. En gemensam nämnare verkar vara skapandet av en kultur som handlar om flit, gott uppförande och en positiv gemenskap med stolthet över skolan. Tänk om vi kunde erbjuda fler barn det?

Expand full comment

Mycket bra och viktig text!!!

Expand full comment

Tack Ulla!

Expand full comment

Tack, omskakande text. Vad tänker du att politiken bör göra åt detta ständigt havererande Skolverk och de galna läroplaner som skolan fortfarande sitter med?

Expand full comment

Hej Ann-Sofie! Jag tror att Skolverket behöver får en ny ledning som på ett mycket tydligt sätt markerar ett skifte: i kunskapssyn, metodik och prioriteringar. Skolverket har länge varit dysfunktionellt och hamnat snett: allt ska sannerligen inte skyllas på Peter Fredriksson, men han följer i en tradition som drivit skolan fel. Om man plockar någon som är radikalt annorlunda - bara för att nämna ett exempel: Martin Ingvar - kommer detta att ge följdverkningar i vilka som kan tänka sig att söka sig till myndigheten och arbetar där. Sen är ju grundförutsättningen att den borgerliga regeringen gör sin del och lämnar regleringsbrev som beställer och sanktionerar en ny riktning.

Expand full comment

Skolverket är en riktigt problematisk myndighet, och en Socialdemokratisk skrattspegel av Skolöverstyrelsen som inte längre finns. Skolverket borde läggas ned.

Expand full comment

Hej Tobias! Tack för kommentar. Nej, jag tror inte att man ska lägga ner Skolverket (även om du har rätt i att myndigheten dragits med trovärdighetsproblem. Jag tror på att ändra ändra i regleringsbrev och se till att snabbt tillsätta en generaldirektör som markerar ett tydligt skifte. Regeringen får inte vara feg här. Trevlig helg!

Expand full comment

Hej och tack för svar! Du har högre tankar än jag har om myndighetspersoners förmågor till nytänkande och ändrade arbetssätt. Men därutöver har jag fått för mig att Skolverket är en typisk projektanställningsmyndighet där personalen bara jobbar tillfälligt i ett eller annat konstigt projekt för att sedan gå vidare till någon helt annan arbetsplats. Och det är, om jag har rätt, ett strukturellt problem som inte blir löst av att en ny GD tillsätts. Trevlig helg själv!

Expand full comment

Tack Anna-Karin för din utmärkta och faktaspäckade artikel.

Frågan som obönhörligt infinner sig när man läser artikeln och ser videon om skolverkets digitala utveckling och skolverket som innovationsmyndighet (som någon klok person har laddade ner innan Skolverket tog bort den https://www.youtube.com/watch?v=ucNZ0I1AZOo) : "Har de blivit fullkomligt förblindade och galna på Skolverket"?

Kvaliteten i den svensk statsförvaltning har under de senaste 60 åren gått kräftgång. Borta är idag de strikta och oförvitliga generaldirektörer som fanns tidigare. De har ersatts med personer med politisk bakgrund, som uppenbarligen inte förstår att deras uppdrag är att tjäna staten genom att verkställa de beslut som regering och riksdag har fattat. I stället fortsätter dessa ryggradslösa personer att bedriva politik i egen regi. Som vindflöjlar följer de alla modenycker och orsakar ibland skratt, men oftast förtvivlan. Allvarligast är dock att de ställer till med stor skada för den verksamhet som den ansvarar för, och det på skattebetalarnas bekostnad!

Det lär finnas vissa motsättningar inom den nya regeringen vad gäller Tidöavtalets skrivningar om tillsättningsordningen av generaldirektörer i statsverksamheten. Låt oss innerligt hoppas att detta inte leder till att Skolverkets Peter Fredriksson får ett nytt förordnande!

Expand full comment

Dessa tankar och denna ideologi är uppbyggd på samma Marxistiska tankegods som användes av Sovjetunionen för att förtrycka den fria tanken i hela Östeuropa. Alla vi som har upplevt livet i öststaterna före Berlinmurens fall vet vad slutmålet är. Vi känner också till metoderna som dessa frihetsberövande och tankestyrande ideologierna sprids genom. Förföljelse, övervakning och represalier är för oss kända verktyg. Nu är det inte partiet som orkestrerar denna apparat utan NGOs finansierade genom amerikanska filantroper, och vänsterliberala politiska intressen. Detta är känt i hela Östeuropa då invånare där minns och känner fortfarande igen en varg i fårakläder. Det är bara en tidsfråga innan vi ser exempel på personer som avskedas, trakasseras eller begår självmord under trycket av självhat och förnedring. Eller har vi redan flera exempel på att detta sker?

Expand full comment

Hårresande läsning. Jag trodde i naiv enfald att det här tankegodset var en passerad fas, att vi rört oss mot en mera rationell samtid.

Expand full comment

Hej Gustaf! Ja, visst är det märkligt att det ligger kvar. Skolverket har ju varit snabba i att rensa bort annat, men detta får alltså ligga kvar när sidorna i övrigt uppdateras. Kanske beror det på att tjänstemännen där fortfarande "tror" på dessa teorier. Och det är i så fall illa.

Expand full comment

Sannolikt är det så.

Ett slags passivt motstånd mot ett värdeneutralt lärande.😕

Expand full comment

Herregud vad bra skrivit. Tack. Trodde, efter kritiken under/inför valet, samt där efter att GD kammat sej "fett". Men han är bortom all räddning. Formuleringarna överstiger vida målet oavsett vad detta är. Han borde jobba på en reklambyrå. Jesus va illa skolverket är ute, förstår verkligen kritiken från lärare på sociala medier. Trodde inte det va så "Woke-illa". Tack än en gång. Viktigaste texten på länge. :/

Expand full comment

Hej Morgan! Tack. Ja, det är illa. Regeringen borde använda sitt mandat till att ge Skolverket och därmed skolan en ny riktning. Ett första steg är ett förändrat regleringsbrev och en ny generaldirektör.

Expand full comment

Kort kommentar igen: Jag har ju arbetat i skolor mycket länge och ger två exempel: En svart elev berättar att han alltid får papperen sist när hans lärare delar ut papper. Jag möter en gråtande elev på gården, från Gambia, tror jag. Jag frågar vad det är, och hon svarar:

- Alla här är så rasistiska.

- Men inte jag väl, säger jag.

- Nej, men dina kompisar, säger hon och menar andra lärare.

Expand full comment

Har arbetat som lärare i över tio år. Har inte mött det du beskriver, men har haft kollegor som råkat illa ut. Visst finns det rasister bland lärarkåren. Med det sagt, hur bemöter vi felaktiga anklagelser om rasism från elever och föräldrar? Så extremt svårt att försvara sig mot

Expand full comment

Normkritik är jätteviktig! Särskilt NU när normen är att alla och vi envar ska vara ”normbrytande”... Då handlar det plötsligt om att ifrågasätta ” normbrytande” normer.

Expand full comment

Hej Jenny! Ja, visst är det där lustigt. En fråga, som Skolverket ägnar mycket lite tid är just det: vad gör vi med den slags "normkritik" som de facto innebär ett avståndstagande från samhället och de värderingar som ska hålla ihop det hela?

Expand full comment

Just så! Självklart ska man tänka kritiskt och ifrågasätta mycket som sker i vårt samhälle, men att kritisera normer för att de är just det liknar mer trots hos ett litet barn än något som skolverket ska syssla med. När normlöshet blir norm finns inga gränser för hur tokigt det kan bli. När allt kan ifrågasättas och man kan välja sin egen världsbild blir det svårt att upprätthålla ett fungerande samhälle.

Detta skapar egocentriska människor som anser sig ha rätt att göra på sitt eget sätt i varje given situation.

Jag ser det varje dag i klassrummet, där individuella anpassningar ska göras för varje elev. Då syftar jag inte på anpassning av svårighetsgrad på läromedel eller undervisning, utan helt andra saker, såsom att få ta en paus och vandra ut i korridoren var tionde minut, eller att få en av skolan tillhandahållen smörgås (givetvis med valfritt pålägg). En tredje har behov av ett glas juice kl 9.00 varje morgon och en annan behöver lektionen igenom pilla på häftmassa eller en för ändamålet tillverkad ”fidget” i plast som eleven själv har valt ur den så kallade BINI- lådan (BINI är en förkortning av Because I Need It). Någon behöver sitta på en uppblåsbar, taggig dyna, för att kunna genomföra ens de enklaste uppgifter och minst tre av tio elever kräver specialkost i form av kötbullar och makaroner varje dag. I kid you not! Detta i kombination med lågaffektivt bemötande skapar en kultur där eleven har makten att göra, eller inte göra vad han eller hon anser bäst i varje given situation.

Det är inte undra på att den psykiska ohälsan bland unga ökar. För dem måste det ju verka som att vuxenvärlden helt har abdikerat, till förmån för de mest dysfunktionella barnen. Det måste kännas oerhört skrämmande.

Expand full comment

Just nu tvingas vi arbeta med Skolverkets material ”SKUA” (”språkutveckling”). Varje K-dag förnedras vi av Skolverket. Materialet förväntas vara applicerbart i samtliga skolformer. Artiklarna är banala och den nyaste forskningen författaren hänvisar till är från 2015. Skolverket förutsätter att vi gymnasielärare inte kan något. Att vi inte förstår att begrepp måste förklaras och att vi inte förklarar varför vi läser om ett visst område eller specifik text. Jag var nära på att skicka in ett tillbud - en kränkningsanmälan. Skolverket bidrar sannerligen till usel arbetsmiljö

Expand full comment

Hej Ann-Kristin! Hemskt att höra. Jag funderar på vad det beror på att tilltalet är sådant. En gissning är att en ej försumbar del av tjänstemännen helt saknar erfarenhet från skolvardagen. De förstår inte vad som är rena självklarheter för en lärare.

Expand full comment

Jag skulle önska att Ivar och Du kunde samtala om skolan och i synnerhet Skolverket i er nya podd.

Expand full comment

Hej! Det kommer vi garanterat att göra med flera olika vinklar och ingångar!

Expand full comment

Tack för denna text som uppmärksammar mig på de ”konstigheter” som pågår i samhället. Ibland funderar jag på hur det kommer att vara om 10 år. Kommer man att se bakåt på detta som något som blev ”fel”? Kanske har det ändå stimulerat till att vissa saker har förbättrats? Eller har det blivit värre (nya influenser från USA)?

Expand full comment

Jag beställde gamla nationella prov och då stod det också att länken endast är aktiv i 30 dagar, men länken jag då hade laddat ner under den tiden fanns ju kvar på datorn under "hämtade filer". Kan det vara detsamma med filmerna?

Expand full comment

Hej Ola! Så kan det vara. Jag vet inte. Men registrator använde denna formulering till mig och sa att om jag vill kunna se filmerna efter detta datum, måste jag beställa filmerna på nytt från Skolverket - eftersom de som sagt avpublicerat dem.

Expand full comment