Först skapade politikerna friskolesektorn, sedan blev de rika på den. Och så fortsätter det. Men vinsterna är inte det värsta, utan att svaga elever och kommunala skolor skadas av systemet.
Möjligen något off topic, men ändå med viss relevans: Vad sägs om att alla högskolor och universitet åläggs att införa intagningsprov (så som det väl fungerar i exempelvis Finland fortfarande). Vid en första anblick syns det som om det skulle kunna befrämja inriktning på kunskapsinhämtning i grund- och gymnasieskola - en av de större bristerna i svensk skola sedan länge. Det skulle kunna skapa gemensamma mål för både privata och kommunala skolor för de barn som vill kunna vidareutbilda sig (de flesta). Kunde även i någon mån kompensera att nationella prov fortfarande inte rättas av instanser utanför skolorna, vilket försvårar betygsjämförelser.
För att även behandla ämnet: Sverige borde självklart se till att privata skattefinansierade skolföretag lyder under samma offentlighetsprinciper som de offentliga skolorna. Inga förbehåll för affärshemligheter i den branschen. Och varför skulle riskkapitalbolag ha något i den här branschen att göra, en verksamhet med så litet risk bör inte finansieras av sådana.
Den gode Henrik Jönsson, som flera här refererar till i sina kommentarer, har verkligen en del poänger i sin lördagskrönika om vänsterns bedrägerier i slaget om skolan, men argumentet att våra pensionsfonder mår bra av att kunna investera i lönsamma börsnoterade skolföretag väger inte särskilt tungt. Dock är det välgörande att han avslöjar rena lögner från regeringens sida angående hur stora skolföretagens vinster är, och hur de missbrukas.
Men ska vi tala korruption i Sverige, så är nog skolbranschen inte den värsta. Och inte de allianspartier som införde friskolor heller.
Suveränt och modigt skrivet. De kommunala skolorna har ju inte en chans som regelverket ser ut. Gärna friskolor men absolut inte Aktiebolagsdrivna skolor. Alla skolor ska drivas enligt offentlighetsprincipen. Det måste bli stopp på denna korruption inom skattefinansierad välfärd.
Varför ska privata aktörer investera i privata skolor om man inte får göra vinst? Det vore nog nästan som att förbjuda dom. Sen tycker jag förvisso allting ska beskattas i Sverige vilket i sig skulle minska vinsten. Sen mycket slöseri med pengar i offentligt skötta verksamheter, få klagar på det.
Mycket bra skrivet. Varit med om att driva dagis, skola. Vi gjorde det inte för att göra vinst på barnen. Mer inflytande, närmare barnen, pedagogik etc. Satsade 1800 kr som vi fick tillbaka när barnen slutade.
Det är säkert helt rätt att det finns korrupta element kring friskolorna p.s.s. som det gärna rekryteras från bekantskapskretsen generellt. Är inte det ett problem okorrelerat till friskolan utan just ett problem i sig? Möjligen är skolan mer utsatt? Det behöver man nog ha fog för för att påstå, kan jag tycka. Annars blir det som skrivs lika låg nivå som den politiska debatten i allmänhet. Jag har uppfattat att det är en nivå man vill hålla sig över i detta forum.
Jag kan se två blinda fläckar i denna veckas text. Det ena är att det implicit argumenteras för att skolan (både den offentliga och de privata) är så bra de kan bli, maximalt värde för eleverna för varje skattekrona så att säga. Tror någon verkligen det? Det marknaden generellt är bra på är att genom mångfald identifiera de bästa metoderna att göra något, nära nog vad som helst som går parallellisera och jämföra. Marknadsskolor är ett försök till det, något för den kommunala skolan att jämföras med. Det går givetvis jämföra skolor på andra sätt. Kanske är det en bättre väg, förmodligen? Det kräver dock att politikerna vågar göra det…
Den andra aspekten som inte ingår i analysen är att skolan, ursäkta språket, är fördjävla dålig! Jag har givetvis själv gått i skolan, har barn som går eller har precis passerad grundskolan. Jag skall inte gå in på detaljer, men det är verkligen illa hur skolan behandlar många elever och hur dåligt de tar tillvara den kapacitet många elever har. Jag kan här både referera till egna och andras erfarenheter. Flera av mina närmsta kollegor vittnar om grova brister i f.f.a. grundskolan. Det rör sig då om ett flertal skolor, i olika kommuner och olika socioekonomiska områden.
Att friskolorna behövs är nog snarare ett symptom på en undermålig skola än att det skulle vara ett axiom att friskolor behövs.
Den kanske viktigaste frågan är vad vi vill lära ut till våra barn, till eleverna. Dom blir sen framtidens väljare, beslutfattare, ingenjörer etc. Ett problem idag är statlig indoktrinering, socialistisk indoktrinering, i kommunala skolor. Mest kvinnliga lärare som troligen till 90% röstar rött (eller möjligen grönt) i politiska val. Utbildningen blir därefter. Vi ser liknande problem med SVT/SR. Barnen utsätts då t.ex. för klimatalarmism med socialistisk inriktning.
Sonen gick i en skola i området (kommunal). Området är typiskt medelklass. Från förskoleklass till fyran hade deras klass sex olika lärare och parallellklassen fyra. Fritidspersonalomsättningen gick det inte ens att ha koll på. Jag och flera föräldrar var ofta där för att stötta lärarana och fritidspersonalen men trots det var det väldigt stökigt i båda klasserna. I fyran skickade rektorn ut ett mejl till föräldrarna att nu minsann skulle eleverna lära sig att sitta vid sina platser och vara tysta under lektionerna!
Vi hade den stora försynen att få plats på en IES skola där precis allt vände för vår son - från kaos till studiero. Vill härmed inte ha sagt att jag förespråkar att mina skattemedel delas ut till aktieägare men jag vill, och det vill alla föräldrar, att mina barn får den utbildning de behöver för att kunna nå sin fulla potential.
Det positiva här är att de elever som blev kvar i min sons gamla skola (ca 15 elever började IES eller flyttade ut) nu är ca 40 elever på två klasser och enligt föräldrar till barn där fungerar det mycket bättre.
Min yngre son går i förskoleklass i den kommula skolan och så här långt fungerar hans klass väl men när jag lämnar på morgonen står barna i klungor och håller på med telefonerna på skolgården trots förbud. Jag möter ungar på väg till skolan hela vägen hem trots att det har ringt in sedan flera minuter. Det är de här små skillnaderna som gör det. Det finns regler men den kommunala skolan verkar inte mäkta med att förhålla sig till dem.
Marknadsskolan uppstod för att tillgodose ett behov. Det enda våra politiker behöver göra är att tillgodose det behovet på annat vis då försvinner marknadskolan per automatik. Innan en bra skola kan garanteras av politikerna bör de inte röra friskolor annat än om de inte levererar de akademiska resultat som förväntas.
Det var en lång text, men jag lutar nog mer åt den sanning Henrik Jönsson har i dagens video. (2022-02-26) vinster och utdelning är olika saker och många kommunala skolor gör dem också. Det handlar om vad man gör för pengarna och incitamenten att vara varsam med pengar är inte alltid dåliga, så länge man levererar kvalitet.
Diskursen är skev och socialistisk. Bu för folk som blir rika, men i det här fallet är det kapitalet som startar och investerar i skola, för att sen få den ersättning de förtjänar för levereras utbildning. Problemet är dock ett annat.
Vi ska likriktas och högpresterande elever skall blandas med lågpresterande för att få ett bättre snitt. Planekonomi med barnens kunskaper.
Lennart, jo det är förvisso ett generellt problem att skola i västvärlden blivit vänstervriden, skett stor förändring bara dom senare åren och inte minst då i högre studier (Universitet/Högskolor). Man kan dock tänka sig att skolan och lärare är mindre vänstervridna i privata skolor än offentliga skolor.
Man kan inte annat än att bli skrämd av den retorik som du och andra fullständigt indoktrinerade framför! Du verkar föra en gissningslek där du tror dig veta varför vissa politiska grupper vill förbjuda vinstuttag i skolan mm. Har du någon insikt i utbildningssektorn och vilka som jobbar där? Vet du vad som fick delar av "vänstern" att tro på idén och länge försvara den innan man upptäckte alla konsekvenser? Visst finns det privatskolor som fungerar bra och passar för en del elever. T ex ett av mina barn med asperger, men att utifrån enskilda fall samt utan att se resultatet för hela utbildningssektorn är så förenklat så man undrar, i detta fall, om sunt förnuft ska anses vara "vänstervridet" eller om de som fortfarande vill gynna nationen har mod och ärlighet nog att möta de krafter som vägrar utgå från våra generella behov och istället gynnar grupper på andras och Sveriges bekostnad!
Inte jag som är indoktrinerande utan vänster som tagit över utbildningsväsendet och hjärntvättar våra elever i socialism, klimatalarmism etc. Där man inte ens får ha en annan syn på saker eller ifrågasätta, kritiskt granska etc. Där mjuka värden och tyckande tagit över verkligt kunnande. Detta är förstås inte alls bra för Sverige. Sen ironin där du fördömer privat skola men ändå låt ditt barn gå i en sån för att det är bättre. Snacka om falskt och förljuget, påminner om när Lars Ohly hade sina barn i privata skolor och själv gick till privat sjukvård när han hade problem. Detta är ju grundproblemet med vänstern. Skolan ska inte vara nån lekstuga för socialister, miljötalibaner etc, våra barn är alldeles för viktiga, vår framtid är för viktig. Grundproblemet idag är den kommunala skolan, där är det mycket mobbing (barn bryts ner, får skador för livet ibland), stökigt, dålig kvalitet etc. Att stänga friskolor löser inget problem annat än det vanliga med socialism, alla får det lika dåligt.
1. "Inte jag som är indoktrinerande utan vänster som tagit över utbildningsväsendet och hjärntvättar våra elever i socialism, klimatalarmism etc. Där man inte ens får ha en annan syn på saker eller ifrågasätta, kritiskt granska etc." Oj, vilken insikt du har! Ibland blir det bara för mycket!
2. Så då är det väl Jag och Lars Ohly som gör fel när vi värnar vår familj, men kanske inser konsekvenserna och agerar för något annat. Vi kanske ska späka oss för våra synder också, även om vi möjligtvis har olika syn på varför!
3. Är det socialism i alla länder som skattefinansierar den offentliga skolan?
Jag påstår att du är extremt indoktrinerad! Det har inte vissa inom vänstern monopol på!
Men snälla, det finns ju inget annat, det är ju poängen. Alternativet är just att lägga ner friskolor och sen har du bara kommunala skolor att "välja" på. Den insikt du talar om handlar ju om att du har rätt och alla andra fel. Är det seriöst menar du? Nu har du varit rätt oförskämd, slår ifrån dig all kritik, upprepar dina argument, kommer med irrelevanta kommentarer för att flytta fokus. Jag har mycket erfarenhet själv ur elevsynpunkt vad gäller kommunala kontra privata skolor. Dom kommunala skolorna har överlag varit usla för eleverna med privata varit tvärtom. Liberalerna har pratat om att förstatliga skolan för att försöka förbättra men inte säker det hjälper men vore kanske ett första steg för att rycka upp skolan som idag är under all kritik. Sverige halkar efter i alla studier också även om makten (S) försöker dölja det. Att prata om friskolor som ett problem är bara ett spel för galleriet för att flytta fokus, det borde även du inse. Eller ja, det finns faktiskt ett problem med Islam-skolor, men det skulle aldrig S säga rakt ut.
Jag förvånas inte. Pengar gör saker med de allra flesta ska sägas. Det är på det sättet alls inte konstigt. Var och en vill ha det bra och gärna bättre. Det är sannolikt dags att börja ifrågasätta många saker i samhället. Jag känner allt mindre lust att bidra. Bara det. Staten pådyvlar kommuner människor från när och fjärran. De får kommunen betala för under lång tid. Människor lurar systemen på våra pengar. Våldsmän får straffrabatt, brottsoffren får en armbåge! Nä, det är många saker som suger i detta samhälle.
Neutral testning av elevernas kunskaper är oerhört viktigt för att få bort avarterna i skolsektorn. Och utökade befogenheter för skolpersonal att skapa lugn och ordning i skolan. Viss nivågruppering av elever för att öka effektiviteten i undervisningen bör också införas. Och inspektioner av Skolindpektionen ska vara oanmälda. Detta är bara några av de åtgärder som behövs - istället för sk vinstförbud.
Ett par saker bör nämnas som saknas i texten. Kommunala skolor är ofta det större problemet för eleverna (mer mobbing, mindre ordning, sämre stöd för individen, sämre kvalitet i utbildningen etc). Att privatisera utan att ha det grundläggande kravet att beskattning av företag och verksamhet ska ske i Sverige är förkastligt och borde styras upp direkt.
En hel del friskolor är religiösa och t.ex. många kristna skolor ser nedläggningshot av friskolor som ett slag mot religionsfriheten. För S blir det då också en möjlighet att stoppa friskolor med Islam som religion, då det är dom som varit det större problemet.
Jag undrar sen på detta hur det blir om skolor bara drivs i offentlig regi med lärare som då bara är anställda av kommun eller stat. Lärarna tenderar då att bli röda i sin politiska uppfattning likt SVT/SR. Vad händer då med utbildningen? Risken är stor att det blir statlig och socialistisk propaganda som eleverna får i sig under hela skolgången, en slags hjärntvätt där kritisk tänkande inte lärs ut.
Bra, med mer diskussion i detta ämne. Varför inte diskutera var gränsen går för att medborgarna ska uppleva att de kan göra fria val gällande skolan? Är det till exempel verkligen ett fritt val när det inte går att få fram fullständigt och korrekt beslutsunderlag, till exempel inför val av skola? I dag finns viss statistik, men är innehållet verkligen tillförlitligt och korrekt? Kan vi veta om eleverna verkligen har lärt sig det de ska kunna eller hur ofta det har bytts rektor, lärare eller annan personal på de skolor som finns i ”utbudet”, vilket kanske är viktigt för den som ska välja? För att förstå om skolan verkligen har levererat det den är till för, behöver man testa elevernas kunskaper. Avtestning av kunskap som ska fungera rättvist för alla grupper av människor i samhället är komplicerat men oerhört viktigt, kan vi hitta modeller för detta som fungerar, kommer det finnas väldigt bra beslutsunderlag för såväl individ som samhälle, vilket i sin tur kommer att möjliggöra påverkan på skolverksamheten i rätt riktning. Det är mycket märkligt att det inte läggs mer energi på att hitta en mer omfattande, nationell, central och likvärdig modell för avtestning av kunskaper. En annan intressant fråga är själva frågan om vad skolan är till för, vi har tillexempel inte läroplikt utan skolplikt, hur påverkar detta vad som ska vara över eller underordnat, är det ”kunskap” enligt läroplanen eller ”annat”?
Bra och informativ kunskap som behövs för att kunna förstå korruptionen i pengar, och den personliga korruptionen som ingen eller få kan se, eller förstå, i Sverige eftersom den "inte existerar" trots att den finns, den är inte LAG-reglerad och kan därför fortsätta.
Jag ska inte förvanska något. Jag har alltid tyckt att du varit en "skitstövel" som drivit en onyanserad propaganda av värsta slag. Det du skriver här förvånar mig oerhört! Men det ger mig också ett ytterligare bevis på att världen inte är svart eller vit. Det hedrar dig att du kan/vågar skriva denna text och dessutom ha ett huvudargument som annars inte ens anses som relevant, knappt, i debatten. Tack "skitstövel"!
Anledningen till att föräldrar skickar sina barn till friskolor är att den kommunala skolan till stor del misslyckats. Det är egentligen inte pengar det handlar om utan om ideologi. Att en stor del av väljarkåren inte vill ha privata skolor beror mycket på den vänster ideologi som vi har i Sverige, att tjäna pengar är fult. Att få välja skola hör till den valfrihet som hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Länder som har privata skolor har uppnått en mycket hög kunskapsnivå. En gammal tes är att klasser med elever med olika förmågor hjälper varandra så att mer kunskap nås. Snarare är det tvärt om. En lärare har mycket lättare att nå ut med sin undervisning och lägga den på rätt nivå om elever har samma sammansättning vad gäller förmåga och intresse. I artikeln sägs att "Detta trots att friskolorna egentligen saknar behov av mer pengar." men tidigare att "Det rimliga vore väl om allt gick till att förbättra skolverksamheten?" . Menar man att friskolor inte behöver förbättra skolverksamheten? Att kommunala skolors budget inte räcker till beror till stor del på det ökade kostnaderna inom skolan såsom elevvård, administration, speciallärare, extraundervisning osv.
Snälla människa. Har absolut inget emot att människor tjänar pengar. Företags första prioritet är att göra vinst. Det är ju fullständigt kaos inom skolan. Gör om gör rätt. Friskolereformen var inte ämnat att jätte-koncerner skulle äga skolor.
Om ideologi är problemet så ska man väl absolut se över läroplaner o dyl, samt förenkla dem vad gäller målsättnin? Friskolorna är väl inte befriade från att följa läroplaner?
Möjligen något off topic, men ändå med viss relevans: Vad sägs om att alla högskolor och universitet åläggs att införa intagningsprov (så som det väl fungerar i exempelvis Finland fortfarande). Vid en första anblick syns det som om det skulle kunna befrämja inriktning på kunskapsinhämtning i grund- och gymnasieskola - en av de större bristerna i svensk skola sedan länge. Det skulle kunna skapa gemensamma mål för både privata och kommunala skolor för de barn som vill kunna vidareutbilda sig (de flesta). Kunde även i någon mån kompensera att nationella prov fortfarande inte rättas av instanser utanför skolorna, vilket försvårar betygsjämförelser.
För att även behandla ämnet: Sverige borde självklart se till att privata skattefinansierade skolföretag lyder under samma offentlighetsprinciper som de offentliga skolorna. Inga förbehåll för affärshemligheter i den branschen. Och varför skulle riskkapitalbolag ha något i den här branschen att göra, en verksamhet med så litet risk bör inte finansieras av sådana.
Den gode Henrik Jönsson, som flera här refererar till i sina kommentarer, har verkligen en del poänger i sin lördagskrönika om vänsterns bedrägerier i slaget om skolan, men argumentet att våra pensionsfonder mår bra av att kunna investera i lönsamma börsnoterade skolföretag väger inte särskilt tungt. Dock är det välgörande att han avslöjar rena lögner från regeringens sida angående hur stora skolföretagens vinster är, och hur de missbrukas.
Men ska vi tala korruption i Sverige, så är nog skolbranschen inte den värsta. Och inte de allianspartier som införde friskolor heller.
Suveränt och modigt skrivet. De kommunala skolorna har ju inte en chans som regelverket ser ut. Gärna friskolor men absolut inte Aktiebolagsdrivna skolor. Alla skolor ska drivas enligt offentlighetsprincipen. Det måste bli stopp på denna korruption inom skattefinansierad välfärd.
Varför ska privata aktörer investera i privata skolor om man inte får göra vinst? Det vore nog nästan som att förbjuda dom. Sen tycker jag förvisso allting ska beskattas i Sverige vilket i sig skulle minska vinsten. Sen mycket slöseri med pengar i offentligt skötta verksamheter, få klagar på det.
Mycket bra skrivet. Varit med om att driva dagis, skola. Vi gjorde det inte för att göra vinst på barnen. Mer inflytande, närmare barnen, pedagogik etc. Satsade 1800 kr som vi fick tillbaka när barnen slutade.
Det är säkert helt rätt att det finns korrupta element kring friskolorna p.s.s. som det gärna rekryteras från bekantskapskretsen generellt. Är inte det ett problem okorrelerat till friskolan utan just ett problem i sig? Möjligen är skolan mer utsatt? Det behöver man nog ha fog för för att påstå, kan jag tycka. Annars blir det som skrivs lika låg nivå som den politiska debatten i allmänhet. Jag har uppfattat att det är en nivå man vill hålla sig över i detta forum.
Jag kan se två blinda fläckar i denna veckas text. Det ena är att det implicit argumenteras för att skolan (både den offentliga och de privata) är så bra de kan bli, maximalt värde för eleverna för varje skattekrona så att säga. Tror någon verkligen det? Det marknaden generellt är bra på är att genom mångfald identifiera de bästa metoderna att göra något, nära nog vad som helst som går parallellisera och jämföra. Marknadsskolor är ett försök till det, något för den kommunala skolan att jämföras med. Det går givetvis jämföra skolor på andra sätt. Kanske är det en bättre väg, förmodligen? Det kräver dock att politikerna vågar göra det…
Den andra aspekten som inte ingår i analysen är att skolan, ursäkta språket, är fördjävla dålig! Jag har givetvis själv gått i skolan, har barn som går eller har precis passerad grundskolan. Jag skall inte gå in på detaljer, men det är verkligen illa hur skolan behandlar många elever och hur dåligt de tar tillvara den kapacitet många elever har. Jag kan här både referera till egna och andras erfarenheter. Flera av mina närmsta kollegor vittnar om grova brister i f.f.a. grundskolan. Det rör sig då om ett flertal skolor, i olika kommuner och olika socioekonomiska områden.
Att friskolorna behövs är nog snarare ett symptom på en undermålig skola än att det skulle vara ett axiom att friskolor behövs.
Den kanske viktigaste frågan är vad vi vill lära ut till våra barn, till eleverna. Dom blir sen framtidens väljare, beslutfattare, ingenjörer etc. Ett problem idag är statlig indoktrinering, socialistisk indoktrinering, i kommunala skolor. Mest kvinnliga lärare som troligen till 90% röstar rött (eller möjligen grönt) i politiska val. Utbildningen blir därefter. Vi ser liknande problem med SVT/SR. Barnen utsätts då t.ex. för klimatalarmism med socialistisk inriktning.
Sonen gick i en skola i området (kommunal). Området är typiskt medelklass. Från förskoleklass till fyran hade deras klass sex olika lärare och parallellklassen fyra. Fritidspersonalomsättningen gick det inte ens att ha koll på. Jag och flera föräldrar var ofta där för att stötta lärarana och fritidspersonalen men trots det var det väldigt stökigt i båda klasserna. I fyran skickade rektorn ut ett mejl till föräldrarna att nu minsann skulle eleverna lära sig att sitta vid sina platser och vara tysta under lektionerna!
Vi hade den stora försynen att få plats på en IES skola där precis allt vände för vår son - från kaos till studiero. Vill härmed inte ha sagt att jag förespråkar att mina skattemedel delas ut till aktieägare men jag vill, och det vill alla föräldrar, att mina barn får den utbildning de behöver för att kunna nå sin fulla potential.
Det positiva här är att de elever som blev kvar i min sons gamla skola (ca 15 elever började IES eller flyttade ut) nu är ca 40 elever på två klasser och enligt föräldrar till barn där fungerar det mycket bättre.
Min yngre son går i förskoleklass i den kommula skolan och så här långt fungerar hans klass väl men när jag lämnar på morgonen står barna i klungor och håller på med telefonerna på skolgården trots förbud. Jag möter ungar på väg till skolan hela vägen hem trots att det har ringt in sedan flera minuter. Det är de här små skillnaderna som gör det. Det finns regler men den kommunala skolan verkar inte mäkta med att förhålla sig till dem.
Marknadsskolan uppstod för att tillgodose ett behov. Det enda våra politiker behöver göra är att tillgodose det behovet på annat vis då försvinner marknadskolan per automatik. Innan en bra skola kan garanteras av politikerna bör de inte röra friskolor annat än om de inte levererar de akademiska resultat som förväntas.
Titta gärna på Henrik Jönssons krönika från idag: https://www.youtube.com/watch?v=-npFS2bMAxw
Exakt, det stora problemet idag är alla usla kommunala skolor.
Varför pratar vi enbart om vinster och inget om hur undervisningen kan förbättras?
Fokuset nu från vänsterhåll är att få bort friskolor, dom är för bra jämfört med kommunala och då blir motargumentet istället att dom gör vinst.
Det var en lång text, men jag lutar nog mer åt den sanning Henrik Jönsson har i dagens video. (2022-02-26) vinster och utdelning är olika saker och många kommunala skolor gör dem också. Det handlar om vad man gör för pengarna och incitamenten att vara varsam med pengar är inte alltid dåliga, så länge man levererar kvalitet.
Diskursen är skev och socialistisk. Bu för folk som blir rika, men i det här fallet är det kapitalet som startar och investerar i skola, för att sen få den ersättning de förtjänar för levereras utbildning. Problemet är dock ett annat.
Vi ska likriktas och högpresterande elever skall blandas med lågpresterande för att få ett bättre snitt. Planekonomi med barnens kunskaper.
Är absolut inte mot vinster i företag.
Ja, vi är ju så oerhört mer socialistiska än alla andra länder som inte genomfört detta, eller?
Lennart, jo det är förvisso ett generellt problem att skola i västvärlden blivit vänstervriden, skett stor förändring bara dom senare åren och inte minst då i högre studier (Universitet/Högskolor). Man kan dock tänka sig att skolan och lärare är mindre vänstervridna i privata skolor än offentliga skolor.
Man kan inte annat än att bli skrämd av den retorik som du och andra fullständigt indoktrinerade framför! Du verkar föra en gissningslek där du tror dig veta varför vissa politiska grupper vill förbjuda vinstuttag i skolan mm. Har du någon insikt i utbildningssektorn och vilka som jobbar där? Vet du vad som fick delar av "vänstern" att tro på idén och länge försvara den innan man upptäckte alla konsekvenser? Visst finns det privatskolor som fungerar bra och passar för en del elever. T ex ett av mina barn med asperger, men att utifrån enskilda fall samt utan att se resultatet för hela utbildningssektorn är så förenklat så man undrar, i detta fall, om sunt förnuft ska anses vara "vänstervridet" eller om de som fortfarande vill gynna nationen har mod och ärlighet nog att möta de krafter som vägrar utgå från våra generella behov och istället gynnar grupper på andras och Sveriges bekostnad!
Inte jag som är indoktrinerande utan vänster som tagit över utbildningsväsendet och hjärntvättar våra elever i socialism, klimatalarmism etc. Där man inte ens får ha en annan syn på saker eller ifrågasätta, kritiskt granska etc. Där mjuka värden och tyckande tagit över verkligt kunnande. Detta är förstås inte alls bra för Sverige. Sen ironin där du fördömer privat skola men ändå låt ditt barn gå i en sån för att det är bättre. Snacka om falskt och förljuget, påminner om när Lars Ohly hade sina barn i privata skolor och själv gick till privat sjukvård när han hade problem. Detta är ju grundproblemet med vänstern. Skolan ska inte vara nån lekstuga för socialister, miljötalibaner etc, våra barn är alldeles för viktiga, vår framtid är för viktig. Grundproblemet idag är den kommunala skolan, där är det mycket mobbing (barn bryts ner, får skador för livet ibland), stökigt, dålig kvalitet etc. Att stänga friskolor löser inget problem annat än det vanliga med socialism, alla får det lika dåligt.
1. "Inte jag som är indoktrinerande utan vänster som tagit över utbildningsväsendet och hjärntvättar våra elever i socialism, klimatalarmism etc. Där man inte ens får ha en annan syn på saker eller ifrågasätta, kritiskt granska etc." Oj, vilken insikt du har! Ibland blir det bara för mycket!
2. Så då är det väl Jag och Lars Ohly som gör fel när vi värnar vår familj, men kanske inser konsekvenserna och agerar för något annat. Vi kanske ska späka oss för våra synder också, även om vi möjligtvis har olika syn på varför!
3. Är det socialism i alla länder som skattefinansierar den offentliga skolan?
Jag påstår att du är extremt indoktrinerad! Det har inte vissa inom vänstern monopol på!
Men snälla, det finns ju inget annat, det är ju poängen. Alternativet är just att lägga ner friskolor och sen har du bara kommunala skolor att "välja" på. Den insikt du talar om handlar ju om att du har rätt och alla andra fel. Är det seriöst menar du? Nu har du varit rätt oförskämd, slår ifrån dig all kritik, upprepar dina argument, kommer med irrelevanta kommentarer för att flytta fokus. Jag har mycket erfarenhet själv ur elevsynpunkt vad gäller kommunala kontra privata skolor. Dom kommunala skolorna har överlag varit usla för eleverna med privata varit tvärtom. Liberalerna har pratat om att förstatliga skolan för att försöka förbättra men inte säker det hjälper men vore kanske ett första steg för att rycka upp skolan som idag är under all kritik. Sverige halkar efter i alla studier också även om makten (S) försöker dölja det. Att prata om friskolor som ett problem är bara ett spel för galleriet för att flytta fokus, det borde även du inse. Eller ja, det finns faktiskt ett problem med Islam-skolor, men det skulle aldrig S säga rakt ut.
Jag förvånas inte. Pengar gör saker med de allra flesta ska sägas. Det är på det sättet alls inte konstigt. Var och en vill ha det bra och gärna bättre. Det är sannolikt dags att börja ifrågasätta många saker i samhället. Jag känner allt mindre lust att bidra. Bara det. Staten pådyvlar kommuner människor från när och fjärran. De får kommunen betala för under lång tid. Människor lurar systemen på våra pengar. Våldsmän får straffrabatt, brottsoffren får en armbåge! Nä, det är många saker som suger i detta samhälle.
Neutral testning av elevernas kunskaper är oerhört viktigt för att få bort avarterna i skolsektorn. Och utökade befogenheter för skolpersonal att skapa lugn och ordning i skolan. Viss nivågruppering av elever för att öka effektiviteten i undervisningen bör också införas. Och inspektioner av Skolindpektionen ska vara oanmälda. Detta är bara några av de åtgärder som behövs - istället för sk vinstförbud.
Ett par saker bör nämnas som saknas i texten. Kommunala skolor är ofta det större problemet för eleverna (mer mobbing, mindre ordning, sämre stöd för individen, sämre kvalitet i utbildningen etc). Att privatisera utan att ha det grundläggande kravet att beskattning av företag och verksamhet ska ske i Sverige är förkastligt och borde styras upp direkt.
En hel del friskolor är religiösa och t.ex. många kristna skolor ser nedläggningshot av friskolor som ett slag mot religionsfriheten. För S blir det då också en möjlighet att stoppa friskolor med Islam som religion, då det är dom som varit det större problemet.
Jag undrar sen på detta hur det blir om skolor bara drivs i offentlig regi med lärare som då bara är anställda av kommun eller stat. Lärarna tenderar då att bli röda i sin politiska uppfattning likt SVT/SR. Vad händer då med utbildningen? Risken är stor att det blir statlig och socialistisk propaganda som eleverna får i sig under hela skolgången, en slags hjärntvätt där kritisk tänkande inte lärs ut.
Tack Ivar för att du så väl belyser denna viktiga fråga. Ser fram emot att få ta del av fortsättningen.
Bra, med mer diskussion i detta ämne. Varför inte diskutera var gränsen går för att medborgarna ska uppleva att de kan göra fria val gällande skolan? Är det till exempel verkligen ett fritt val när det inte går att få fram fullständigt och korrekt beslutsunderlag, till exempel inför val av skola? I dag finns viss statistik, men är innehållet verkligen tillförlitligt och korrekt? Kan vi veta om eleverna verkligen har lärt sig det de ska kunna eller hur ofta det har bytts rektor, lärare eller annan personal på de skolor som finns i ”utbudet”, vilket kanske är viktigt för den som ska välja? För att förstå om skolan verkligen har levererat det den är till för, behöver man testa elevernas kunskaper. Avtestning av kunskap som ska fungera rättvist för alla grupper av människor i samhället är komplicerat men oerhört viktigt, kan vi hitta modeller för detta som fungerar, kommer det finnas väldigt bra beslutsunderlag för såväl individ som samhälle, vilket i sin tur kommer att möjliggöra påverkan på skolverksamheten i rätt riktning. Det är mycket märkligt att det inte läggs mer energi på att hitta en mer omfattande, nationell, central och likvärdig modell för avtestning av kunskaper. En annan intressant fråga är själva frågan om vad skolan är till för, vi har tillexempel inte läroplikt utan skolplikt, hur påverkar detta vad som ska vara över eller underordnat, är det ”kunskap” enligt läroplanen eller ”annat”?
Bra och informativ kunskap som behövs för att kunna förstå korruptionen i pengar, och den personliga korruptionen som ingen eller få kan se, eller förstå, i Sverige eftersom den "inte existerar" trots att den finns, den är inte LAG-reglerad och kan därför fortsätta.
Jag ska inte förvanska något. Jag har alltid tyckt att du varit en "skitstövel" som drivit en onyanserad propaganda av värsta slag. Det du skriver här förvånar mig oerhört! Men det ger mig också ett ytterligare bevis på att världen inte är svart eller vit. Det hedrar dig att du kan/vågar skriva denna text och dessutom ha ett huvudargument som annars inte ens anses som relevant, knappt, i debatten. Tack "skitstövel"!
Inget förvånar längre. Minns även en synnerligen billigt försåld vårdcentral.
Anledningen till att föräldrar skickar sina barn till friskolor är att den kommunala skolan till stor del misslyckats. Det är egentligen inte pengar det handlar om utan om ideologi. Att en stor del av väljarkåren inte vill ha privata skolor beror mycket på den vänster ideologi som vi har i Sverige, att tjäna pengar är fult. Att få välja skola hör till den valfrihet som hör hemma i ett demokratiskt samhälle. Länder som har privata skolor har uppnått en mycket hög kunskapsnivå. En gammal tes är att klasser med elever med olika förmågor hjälper varandra så att mer kunskap nås. Snarare är det tvärt om. En lärare har mycket lättare att nå ut med sin undervisning och lägga den på rätt nivå om elever har samma sammansättning vad gäller förmåga och intresse. I artikeln sägs att "Detta trots att friskolorna egentligen saknar behov av mer pengar." men tidigare att "Det rimliga vore väl om allt gick till att förbättra skolverksamheten?" . Menar man att friskolor inte behöver förbättra skolverksamheten? Att kommunala skolors budget inte räcker till beror till stor del på det ökade kostnaderna inom skolan såsom elevvård, administration, speciallärare, extraundervisning osv.
Snälla människa. Har absolut inget emot att människor tjänar pengar. Företags första prioritet är att göra vinst. Det är ju fullständigt kaos inom skolan. Gör om gör rätt. Friskolereformen var inte ämnat att jätte-koncerner skulle äga skolor.
Om ideologi är problemet så ska man väl absolut se över läroplaner o dyl, samt förenkla dem vad gäller målsättnin? Friskolorna är väl inte befriade från att följa läroplaner?